Ofte stilte spørsmål


Her finner du brukerveiledningen  

Hvorfor får jeg e-post om at jeg ikke har fullført registreringen min?

Det er noen opplysninger som må være tilstede for at hjertestarteren kan være synlig på kartet, sannsynligvis er det noe som mangler i din registrering.

 

Hvilke felt må jeg fylle ut for at hjertestarteren skal bli synlig?

Alle felt på brukerprofilen

Informasjonen på brukerprofilen er kun tilgjengelig for Hjertestarterregisteret og vil brukes til kvalitetssikring og oppfølging av hjertestartere. Opplysningene vil ikke deles med andre aktører – heller ikke AMK-sentralene.

Følgende felt på hjertestarteren: 

  • merke og modell
  • batteriet må være i orden (Ja)
  • utløpsdato elektrode (må være fram i tid)
  • posisjonsnavn/-sted
  • adresse, postnr/-sted
  • aktiv må være "Ja"
  • dato for når hjertestarteren sist ble sjekket må ikke være eldre enn seks måneder
  • alle feltene som gjelder tilgjengelige tider må være satt til ja eller nei 

  

Hvorfor får jeg så mange e-poster fra dere?

For å være sikre på at det ikke sendes noen for å hente en hjertestarter som er defekt eller fjernet må registeret kvalitetssikres ofte.
Det sendes ut e-poster for å minne om den halvårlige kontrollen og for å gjøre oppmerksom på at det er på tide å kjøpe nye elektroder.

Dersom det ikke gis tilbakemelding til registeret vil det sendes ut ny påminnelse etter noen dager. Til sist vil det sendes ut varsel til både ansvarlig- og alternativ kontakt, og hjertestarteren vil ikke lenger være synlig i kartene.

Du vil også få en e-post dersom du har påbegynt en registrering som ikke er fullført.

 

Jeg har serviceavtale med min leverandør, hvorfor må jeg likevel oppdatere opplysningene i registeret?

Selv om hjertestarteren er i orden ved hjelp av en serviceavtale må det bekreftes i registeret for at 113 skal se den. Selv om dere har serviceavtale i dag er det ikke sikkert at dere fremdeles har det om seks måneder, og det kan oppstå andre uforutsette hendelser.

Noen serviceavtaler inkluderer registrering og vedlikehold av opplysningene i Hjertestarterregisteret. Dersom du har en slik avtale men likevel får e-poster fra oss bør du kontakte din serviceleverandør for å få avklart situasjonen.

 

Hvorfor vises ikke hjertestarteren min på kartet?

Det kan være flere årsaker til at hjertestarteren ikke vises på kartet, f.eks.:

  • Det mangler obligatorisk informasjon om bruker eller hjertestarter
  • Elektrodene har gått ut på dato
  • Seksmånederskontrollen er ikke utført
  • Det er valgt at den kun skal være synlig for nødetatene
  • Kartnålen kan være på feil posisjon i registreringen

Flytte kartnålen/markøren

Om kartnålen ikke står riktig i kartet på din registrering kan du flytte den ved å klikke i kartet der du vil den skal stå.
Kartet kan vises som sattelittbilde også, hvis det da er lettere å finne riktig posisjon for markøren. 
Prøv å sett nålen så nøyaktig som mulig, gjerne på inngangen eller akkurat på den veggen hvor hjertestarteren er plassert

Hvorfor syns ikke hjertestarteren i appen Hjelp113?

Ofte er det samme årsaker som hvorfor den ikke syns i kartet (se over)
I tillegg oppdaterer Norsk Luftambulanse appen en gang i timen, så det kan være du må vente litt før den blir synlig

 

Jeg har ikke mottatt e-post for å bekrefte e-postadressen min

Det kan iblant ta litt tid før den kommer frem, prøv igjen litt senere. Du kan også sjekke søppelposten. Kontakt oss dersom problemet vedvarer, noen bedrifter har veldig strenge brannmurer og slipper ikke gjennom slike autogenererte e-poster

 

Jeg har ikke mottatt e-post med nytt passord

Det er mulig at din brukerkonto ikke har blitt bekreftet ved opprettelse. Kontakt oss for å få aktivert brukerkontoen.

 

Hva vil det si at min hjertestarter ikke er aktiv?

Dette innebærer at den ikke er synlig i kartene på www.113.no, i applikasjonen Hjelp 113 eller hos nødsentralen. Logg inn og kontroller at opplysningene stemmer, og bekreft at du har sjekket hjertestarteren ved å klikke på knappen. Husk alltid å lagre endringene.

  

Jeg har prøvd alt, men får likevel feilmeldinger og e-postvarsler

Ta kontakt med oss, så finner vi nok ut av det!

 

Kontakt oss:

Dersom du ikke finner en løsning på problemet ditt her, kan du kontakte oss på:

aed@nakos.no

Tlf. 23 02 62 12

Tlf. 908 47 253